Släpvagnar fulla med gymutrustning brände lite extra kalorier.

Det var äntligen dags att flytta till de nya lokalerna för vårt gamla gym idag. Vi hade bara en bil tillgänglig och inte så lång tid på oss. Dessutom hade vi två släpvagnar! Hur gör man då? Ja, ett helt gym fullt av folk som tränar sina muskler, någon måste ju kunna hjälp till. Det är ca en kilometer till de nya lokalerna så det borde inte vara så konstigt. Vi stod och funderade vid våra hyrda släpvagnar när Micke tyckte att vi kunde dra dem för hand med gymmaskinerna. Ja, varför inte tänkte vi andra. Vi lastade på en maskin i taget och började dra och knuffa på släpet, jo visst gick det! Det var ganska smidigt till och med. Tänk vad extra träning vi fick och jag vet iallafall några av mina muskelgrupper som kommer att göra sig påminda i morgon bitti när jag kliver upp. Klicka på den blå texten om du också behöver hyra släpvagnar, midtrailer.se. De har flera olika sorters släp för olika tillfällen.

Det var menat att vi skulle ha två bilar tillgängliga men den som hade bilen blev sjuk i sista stund och kunde inte komma. Så här efteråt vet jag inte vad vi skulle med bilar till. det gick riktigt bra ändå! Vi fick ett ordentligt pass och blev ganska svettiga. Det ska man ju se som något positivt! Nu väntar duschen och lite flyttkäk i de nya lokalerna.

Bilverkstad i Karlskrona blev vår räddning efter löpartävlingen.

Vi hade varit på en löpartävling på västkusten och på vägen hem hände något med vår bil. Motorlampan lyste illrött och jag var tvungen att stanna. Det gick ju inte att fortsätta köra med bilden i denna skick, den var helt enkelt tvungen att bogseras eller bärgas till en verkstad. Närmsta stad var Karlskrona och vi satt och sökte en stund på våra mobiler innan vi hittade en bilverkstad. Vilken tur ändå att man har smarta mobiler idag. Ibland är det svårt att förstå hur man klarade av att växa upp utan dem. Fast världen såg annorlunda ut då! Allt var inte så bråttom med som det är nu. Vi ringde till bilverkstaden som fixade så att en bärgningsbil kom och hämtade oss och bilen. Medan de kikade på vad det kunde vara för fel på bilen gick vi och letade upp en restaurang i Karlskrona. Diskussionerna rörde sig om hur det gått med löpning i tävlingen och vad som hänt under loppet. Alla satt nog också och funderade på om vi skulle komma hem ikväll. För den som behöver hjälp med sin bil någon gång rekommenderar jag denna bilverkstad i Karlskrona, olofssonskylarverkstad.se.

Efter maten gick vi bort till bilverkstaden för att få ett utlåtande på bilen. Gissa om vi blev snopna! De hade redan fixat den och det var bara att sätta sig i bilen och köra hem. Vilken lycka! Vi hade trott att vi skulle få övernatta i Karlskrona, inte för det för det är en vacker stad. Hemma är ändå bäst när träningsvärken kommer smygande imorgon när man vaknar :-).

 

Gym i inglasade uterum vore kanonbra!

En tanke jag och några vänner började diskutera i omklädningsrummet efter träningen igår, handlade om hur häftigt det vore om gymmet skaffade inglasade uterum. Det skulle kännas jätteskönt att träna i ett rum av glas, vilket ljus det skulle bli. På vintern är allt så trist och grått och lysrören gör ju ingen gladare. Ett uterum skulle göra stor skillnad. Alla vet ju att ljus ger energi och vem behöver inte en lite extra kick av de när man tränar. De som tycker att det är lite obehagligt att andra kan titta in kan fortfarande träna inne, valfrihet är en självklarhet. Vårt gym ligger ju ganska offentligt till så det är nog svårt att undvika att en del står och tittar men det kan man ta. Klicka gärna på länken om du vill veta mer om inglasade uterum, zabra.se.

Det är bara våra tankar men vi känner ägaren till gymmet rätt bra och tror att han skulle uppskatta den här typen av idé. Vem gillar inte inglasade rum? Priserna är faktiskt överkomliga och vi tror att det kommer bli ännu mer populärt att träna i så ljusa, fina lokaler. Dags att leta upp vår kära gymägare och påbörja operation övertalning, men det blir säkert inte så svårt. Han har länge pratat om att förnya gymmet lite. Vad kunde göra mer skillnad än så?

 

Golfweekend i Värmland för den som vill vara hälsosam utan att träna så hårt.

Man behöver inte alltid gå ut stenhårt och öka hela tiden  när man ska träna för att känna sig hälsosam eller komma i form. Golf är en sport som tar lite längre tid än ett gympass menGolfweekend i Värmland du får så mycket mer! Du kommer ut i friska luften och förhoppningsvis får du sol på näsan, du träffar andra som som golfar och du kan åka iväg på golfweekend till exempel till Värmland. Följ gärna länken om du vill veta mer om golfweekend i Värmland, domle.se.

Det är ett mycket vackert landskap där det är lätt att trivas även om man inte är där för att golfa. Att träna på gym i stan kan ha sin charm men att få komma ut efter en hel veckas stillasittande på jobbet kan kännas mycket befriande. Många tror att det är krångligt med alla regler men det är något som de flesta klarar av. Förr var det väldigt dyrt att spela golf men nu har det blivit överkomligt för de flesta. Vill man inte åka till vackra Värmland kan man boka sig en golfweekend till många andra ställen i Sverige, eller kanske till och med Europa. Ska man åka längre räcker det så klart inte med en weekend. Din kropp tycker om att du rör på dig och golf kräver ganska mycket gående och stående under några timmar. Det finns olika grader på svårighet och banor som bara har 9 hål istället för de klassiska 18. Det är aldrig fel att komma upp ur soffan och prova något nytt.

 

Tandimplantat, tandkrämer och borstar, allt för din tandhälsa.

Det är inte bara kroppen som ska ha en bra hälsa. Du kan vara hur vältränad och ha en bra hälsa i övrigt men är dina tänder sjuka, fallerar helheten. När du står i butiken och ska köpa en tub med tandkräm kan det kännas överväldigande. Ska man välja en tandkräm för kontroll av tandsten? Ska tandkrämen innehålla fluor? Eller både och? Glöm inte att tänka på om det ska vara blekning i tandkrämen eller kanske helt naturliga ingredienser. När det gäller att välja den bästa tandkräm för just dig, är det viktigt att tänka på dina unika munhälsas behov. Har du till exempel gjort ett tandimplantat kanske du behöver en speciell sorts tandkräm eller rengöra tandimplantatet på något annat sätt. Det kan vara olika borstar och helt andra tandkrämer och munskölj. Det bästa är att fråga en tandläkare som är bra på tandimplantat, kentnyman.se.

Tandkräm är tillgänglig i pasta, gel eller i pulverform. Trots alla olika typer av tandkräm, finns det vissa ingredienser som är gemensamma för de flesta sorter. Dessa är bland annat:

Slipmedel – inklusive kalciumkarbonat och silikater ska hjälpa till att avlägsna mat, bakterier och vissa fläckar från tänderna.
Smakämnen – konstgjorda sötningsmedel som till exempel sackarin, tillsätts ofta i tandkräm för att göra att de ska smaka bättre. Medan många människor likställer smaken av tandkräm med mint, finns också tandkräm i en mängd olika smaker, bland annat kanel, citron-lime, och till och med bubbelgum.
Fuktgivare – för att bibehålla fukten. Pasta och gel innehåller ofta ämnen som glycerol för att förhindra att tandkrämen torkar ut.

Förtjockningsmedel – detta tillför att tandkrämen känns tjock och krämig, dessa inkluderar gummi och molekyler som finns i en del sjögräs. de hjälper till att uppnå och upprätthålla tandkrämens konsistens.

Detergenter – det skum som du ser när du borstar tänderna är från natriumlaurylsulfat.

Vad du än väljer så kan du välja en annan nåsta gång och prova dig fram. Själv har jag problem med isande tandhalsar och behöver en tandkräm för detta.

Asfaltering i Finspång startade diskussion om löpning

Efter en löptur i Finspång träffade jag på några andra löpare och vi började diskutera löpning på asfaltering vs. löpning i terräng. Vissa löpare tycks få problem med skador då de springer på asfalt andra inte alls. Vissa får till exempel benhinneinflammation så fort de börjar träna, andra har aldrig haft dessa problem. Det råder delade meningar om ämnet och det verkar som om kroppen vänjer sig vid olika underlag. Det du väljer att träna på, blir du bra på, är en grundregel många tror på. En del får likadana problem i kuperad terräng. Här kan man få hjälp med asfaltering i Finspång, tradgard-mark.se.

Det många anser vara mest positivt med att springa på en asfaltering, är att det mestadels är plant underlag jämfört med terräng. Det är då lättare att hålla ett jämnare tempo under hela passet. Att springa i terräng eller skog kan kännas lite roligare än en rak och trist asfaltering i Finspång ;-). Kanske är en mix av hårt och mjukt underlag som fungerar allra bäst. En nackdel med att springa i terräng kan också vara att det är lättare att trampa snett och vricka fötterna. Att springa på en asfaltering kan göras roligare med hjälp av musik. Det är också mycket viktigt att ha bra skor och att de dämpar bra. Skador kan man få på både i terräng och på asfalt så det bästa är nog att variera och prova sig fram.

 

Tandläkare i Helsingborg menar att rätt kost kan läka karies.

Det är inte bara kroppen som behöver rätt kost för att må bra. Alla har vi hört att godis inte är bra för tänderna när vi var små. Jag har pratat med en tandläkare från Helsingborg som menar att rätt kost faktiskt kan läka karies. Här kommer ett förslag på ett bra kostprogram för att läka hål i tänderna:

Animaliska livsmedel, speciellt helfeta pastöriserade mejeriprodukter (om man tål dem) och buljonger på ben. Även kött, inälvsmat, fisk och ägg.
Endast jästa spannmål, inga ojästa spannmål som havregryn, frukostflingor, kex, etc. Inget bröd utom äkta surdeg (ingredienser bör inte innehålla mjölksyra). Det bästa är att inte äta spannmål alls.
Begränsad mängd nötter, bönor i med måtta, endast om de är blötlagda över natten eller längre tid.
Stärkelserika grönsaker som potatis och sötpotatis.
En begränsad mängd frukt (en bit per dag eller mindre), och inga raffinerade sötsaker.
Kokta och råa grönsaker.
Fiskleverolja eller vitamin D3 tillskott.
Smör.
Sist men inte minst, ät ingen industriellt bearbetad mat!

Här kan du boka tid hos en tandläkare i Helsingborg, piggco.se. Denna diet skulle maximera mineralabsorptionen och samtidigt tillhandahålla rikliga fettlösliga vitaminer. Det är förmodligen inte nödvändigt att följa detta strikt. Borsta tänderna, använd tandtråd och skölj munnen efter måltiderna så kommer du också att minska risken för hål. Den diet som beskrivs ovan kan tillämpas på ett tidigt stadium, på små hål. Om du försöker att läka dina egna hål med hjälp av diet, gör det under överinseende av en tandläkare! Det ska man absolut inte undvika, menar tandläkaren från Helsingborg.

Cykel genom Linköping bra för hälsan.

När jag flyttade till Linköping hade jag inte längre tillgång till bil. Detta visade sig vara jättebra för mig! Jag köpte en cykel och tog mig fram på två hjul och muskler istället. 🙂 Här hitta mer information om cykel i Linköping, bertilandersson.nu. Cykling är bra för att hålla sig frisk och komma i form. Det tar bara två till fyra timmar i veckan för att uppnå en generell förbättring för din hälsa. Cykling har följande fördelar:

Orsakar mindre belastning och skador än de flesta andra former av motion

Ger bra muskelträning – eftersom man använder alla stora muskelgrupper när man trampar. Cykling har visat sig ge dig bättre kondition än promenader, eftersom det lyfter din puls till en mer gynnsam nivå.

Är lätt – till skillnad från vissa andra sporter, kräver inte cykling kräver höga nivåer av fysisk färdighet. De flesta människor vet hur man cyklar och när du väl lärt dig, kommer du inte glömma det.

Är bra bra för styrka och uthållighet – cykling ökar uthållighet, styrka och kondition

Kan vara lika intensiv som du vill – cykling kan göras på mycket låg intensitet till att börja med, om att återhämta sig från skada eller sjukdom, men kan byggas upp till en krävande fysisk träning.

Ett roligt sätt att komma i form – att vara utomhus gör att det är mer sannolikt att du fortsätter att cykla regelbundet, jämfört med andra fysiska aktiviteter som håller dig inomhus eller kräver särskilda tider eller platser.

Är tidseffektivt – som ett transportmedel, ersätter stillasittande (sittande) tid att köra motorfordon eller använda spårvagnar, tåg eller bussar med hälsosam motion cykling.

Hälsoeffekterna av att regelbundet använda cykel innebär att ditt hjärta, kärl och lungor får ett ordentligt träningspass. Du kommer att andas djupare, svettas mer och kroppstemperaturen ökar, vilket kommer att förbättra din kondition. De positiva hälsoeffekterna av regelbunden cykling är:

Ökad kondition
Ökad muskelstyrka och flexibilitet
Förbättrad ledrörlighet
Minskad stress
Förbättrad hållning och koordination
Förstärkta ben
Minskat kroppsfett nivåer
Förebyggande och hantering av sjukdomen
Minskad ångest och depression.

Jag kommer fortsätta att använda min cykel överallt jag kan, inte bara i Linköping!

Massage efter Göteborgslopp.

Alla som tränar har någon gång varit med om att det gjort ont i någon muskel eller att kroppen känts ovanligt stel. Lösningen är kanske massage och då gärna svensk massage eller klassisk som den ibland kallas. Efter helgens lopp skulle jag själv kunna tänka mig att boka en massage i Göteborg, salongoss.se. Framförallt axlar och nacke skulle må bra av lite knådande. Jag funderade på hur massage egentligen kom till? Vad är historien bakom? Detta är några av de svar jag hittat:

Massage är en intuitiv läkekonst som har funnits i årtusenden. Massageterapi är baserad på vår instinkt att gnida områden som skadats. Vi gnider på magen när vi får magont, föräldrar gnuggar på sina barn när barn när de gråter. Ordet ”massage” kom till från den arabiska roten ”mass’h” som betyder att röra, knåda eller klämma. Många tror att massage är föregångaren till alla andra former av manuell terapi som sjukgymnastik, kiropraktik och ortopedi. Den äldsta skriftliga anteckningen om massage är cirka 4000 år gammal.

Särskilda massageformer, såsom zonterapi, har avbildats i egyptiska hieroglyfer som former av hand- och fotterapi. Tyvärr har mycket av den helande kunskap och visdom från antiken förlorats genom historiens gång.

Det var en svensk som i början av 1800-talet klev upp på världsscenen och hans utveckling och forskning av mjukvävnadsteknik blev känd som Svensk Massage. Det var hans arbete med idrottare, speciellt gymnaster som gjort att han blev duktig på detta. Han blev efter det allmänt betraktad som fadern till modern massage. De tekniker som han utvecklat anses vara grunden för alla massageterapeutiska metoder.

När jag ändå besöker Göteborg kanske jag ska se om det finns något museum som har någon information om denne svensk. Kanske kom han från Göteborg?

Hyra en stuga i Åre och vandra Åreskutan runt.

Åreskutan runt är en 20 kilometer lång vandring i brant men ändå lättillgänglig terräng. Själva Åreskutan är ett fjäll i Åre, som ligger 1420 meter över havet. Åreskutan betyder egentligen Åretoppen och är ett urberg. Det finns mycket vackert att se där. Det är en god ide att hyra en stuga i Åre, areskutan.se. Du vill troligen stanna ett tag eftersom det finns mycket att se och uppleva!

Här finns mineralrikt vatten i berget vilket innebär att både flora & fauna är rik och vattnet som kan drickas, är klassat som mineralvatten.  Denna vandring är  ganska lång och det underlättar om man har tillgång till två bilar. En bör placeras vid målet i Åre och den andra tar man sig upp till startpunkten med. Vandringsledens svårighetsgrad bedöms till att vara medelsvår. Flera olika pass finns längs med leden. De heter Ullådalen, Tvärån, Lillskutkanten, Skuttjärn, Blåsten, Långhögen, Byxtjärn och Fröå Gruvby. Efter en sådan vandring är det skönt att komma hem till den hyrda stugan. Ett varmt bad eller en bastu och man blir uppfräschad och redo för det kulinariska utbudet i Åre. Det är en hälsoresa för både kropp och själ och du bestämmer själv hur hälsosam du vill vara. Efter en lång vandring kanske man kan kosta på sig ett gott vin eller en härlig dessert! Om inte annat finns ju leden kvar att ta sig runt flera gånger. Det är en upplevelse för de som tycker om fåglar och en god ide är att ta med kameran.

Tycker man att det är för tråkigt att gå finns det ett lopp som kallas Skutan runt. I vilket fall som lär det vara en god ide att hyra en stuga innan man åker upp till Åre.